سوپر مارکت اینترنتی نیز به واسطه تکنولوژی و فناوریهای روز در تهران و پراکندگی جمعیتی تحصیلکرده و جوان این روزها جای خود را در بازار آنلاین باز کرده است.
همانطور که میدانید به واسطه وجود سوپرمارکتهای محلی، هایپرمارکتها و فروشگاه های بزرگ شهروند، رفاه در سطح تهران برخورد با سوپر مارکت اینترنتی به عنوان یک کسب و کار اینترنتی یک مقدار دور از ذهن بود. اما چند سوپر مارکت اینترنتی به عنوان استارت آپ فعالیت خود را شروع کردند.
اولین بار خانم نازنین دانشور مدیر مجموعه تخفیفان ۱۳۸۸ با نام میدونک در تهران (شهرک غرب) راهاندازی کرد. این وب سایت همانند تخفیفان یک marketplace بود یعنی بدون هیچ انبار و کالایی، واسطهای بین مصرف کنندگان و سوپرمارکتها بود. اما به دلیل عدم هماهنگیهای لازم در تحویل، ارسال سفارش، منصرف شدن کاربران و حجم زیاد سفارشها بعد از مدتی فعالیت منجر به متوقف شدن این پروژه شد.
چنین تجربهای را مجموعه سایت آپارات متعلق به شرکت فناوران ایده پرداز صبا و مدیریت آقای محمد جواد شکوری مقدم نیز داشته است. اما به دلایل زیادی و عدم آشنایی افراد با کسب و کار اینترنتی و سوپر مارکت رنتی این پروژه نیز متوقف شد.
بعد از سالها در اواخر سال ۱۳۹۴ مجدد زمزمه چند کسب و کار اینترنتی در حوزه سوپر مارکت آنلاین خبرساز شد. که در بخش پایانی هر کدام را به دقت بررسی خواهیم کرد.
اما موضوعی که الان مطرح است این کسب و کار اینترنتی یعنی سوپر مارکت اینترنتی تا چه اندازه میتواند رضایت مشتریان را تامین کند. همان طور که میدانید در شهرهای بزرگ به دلیل حجم ترافیک سنگین روزانه و آلودگیهای صوتی و هوا خیلی از ما دوست داریم بدون دردسر از طریق اپلیکیشن موبایل و سایت نیازهای خود را تامین نماییم.
همان طور که میدانید در ابتدا افرادی هستند که به واسطه جدید بودن یک ایده چندین بار خرید میکنند. ولی اگر این سوپر مارکت اینترنتی نتواند استانداردهای لازم در جهت تامین رضایت مشتریان خود انجام دهد، چندان امیدی به موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی نمیماند.
چرا که در برخی از محلههای تهران شما هم میتوانید با سفارش تلفنی و پرداخت در محل این نوع نیازهای مصرفی روزانه خود را خریداری کنید. برای این که بتوانیم یک کسب و کار اینترنتی موفقی را ایجاد کنیم، نیازمند ایجاد مزیت رقابتی هستیم که افراد را مجاب کند تا خریدهای خود را بارها تکرار کنند.
اما این مزیت رقابتی در سوپر مارکت اینترنتی به عنوان یک کسب و کار اینترنتی چه گزینههای است که منجر به وفاداری مشتریان فعلی و خرید مشتریان بالقوه هست :
معمولا خیلی از افراد در شهرهای بزرگ به دلیل سرانه زیاد هزینههای زندگی، مجبورند تا زمان زیادی را به اضافهکاری اختصاص دهند. به همین دلیل و خستگی ناشی از فعالیت مستمر روزانه یکی از دلایلی است که افراد به سوپر مارکت اینترنتی روی میآورند. بنابراین باید روی این چنین افراد و خانمهای شاغل بیشتر تمرکز کنند و سوپر مارکت اینترنتی خود را به این گروه بزرگ از جمعیت تهران معرفی نمایند.
سوپرمارکتهای محلی و هایپرمارکتها به دلیل فضای کم فروشگاه، مقرون به صرفه بودن، حاشیه سود و … برخی از برندهای خاص را ارایه میدهند. پس عامل دوم میتواند ایجاد دستهبندیهای متنوع از برندهای غذایی و بهداشتی در سوپر مارکت اینترنتی باشد. یک سوپر مارکت آنلاین باید حجم بیشتری از اجناس مختلف روزانه را در سبد کالایی خود قرار دهد. تا افراد به راحتی بتوانند مایحتاج روزانه خود ار از این کسب و کار اینترنتی تامین نمایند.
موضوع اصلی که در ابتدا خیلی میتواند در جلب رضایت مشتریان اولیه سوپر مارکت اینترنتی تاثیرگذار باشد، ارایه تخفیفهای ویژه به مناسبتهای مختلف به مشتریان بالقوه خود است. یعنی موضوع زیر قیمت مصرفکننده خیلی در یک کسب و کار اینترنتی حایز اهمیت است که باید با تامینکنندگان سوپر مارکت آنلاین هماهنگیهای لازم صورت گیرد. پس باید به عنوان مدیر چنین کسب و کار اینترنتی داشتن لیست قیمت روزانه و بررسی نوسانات بازار در طول هفته الزامی است.
اجرای سوپر مارکت اینترنتی به صورت Marketplace از خیلی جهات سریعتر از e-commerce نتیجه خواهد داد. چرا که شما به صاحبان این کسب و کارها کمک خواهید کرد که فروش بیشتری را در صورت همکاری با شما داشته باشند. اما نیازمند تدوین یک استراتژی خلاقانه در این خصوص اهمیت زیادی در کسب و کار اینترنتی دارد که با ایجاد امکان امتیاز دادن به هر کدام از این تامینکنندگان از سوی مصرفکنندگان میتواند خیلی موثر باشد. همچنین میتوانید ماهانه به فروشندگان برتر هم جوایزی را اختصاص دهید.
سوپر مارکت اینترنتی برای افزایش فروش اینترنتی در کسب و کار اینترنتی و در نهایت افزایش سود باید با استفاده از طرحهای تشویقی و ترویجی مشتریان خود را دعوت به خرید حجمی و مورد نیاز ماهانه نماید. تا هم تخفیف بیشتری به مشتریان خود اختصاص دهد و این طوری هم مدیران کسب و کارهای سوپر مارکتی را میتواند با حجم فروش بیشتر سود بیشتری را کسب نمایند.
سوپر مارکت اینترنتی راهکارهایی را برای شناسایی و پیشبینی میزان مصرف و گرایش افراد به برندها را انجام دهد. همچنین افراد از پنل کاربری شخصی برخوردار باشند تا بتوانند برنامهریزی خرید را متناسب با بودجه تخصیصی ماهیانه انجام دهند. همچنین برخی از برندها را دوست داشته باشند خرید کنند ولی به واسطه درآمد محدود نتوانند در آن لحظه خرید نمایند که با نشانگذاری در جشنوارههای تخفیف فصلی میتوانید فروش این نوع محصولها را در سوپر مارکت اینترنتی نیز بالا برد.
برای انجام بازاریابی دهان به دهان در سوپر مارکت اینترنتی، به واسطه تخفیفهای معرفی دوستان و قرعهکشی ماهیانه مشتریان فعلی خود را ترغیب کنید. چون این مشتریان قبلا تجربه خرید از شما را داشتند، دوستان این افراد در کسب و کار اینترنتی راحتتر به شما اعتماد خواهند کرد.
با فراهم کردن محیطی کاملا تعاملی در سوپر مارکت آنلاین سعی کنید، افراد را در شبکههای اجتماعی متعلق به کسب و کار اینترنتی تشویق به نظر دادن در مورد برند خودتان نمایید. با طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند اینستاگرام افراد را با هشتگ خاص به تولید محتوا ترغیب نمایید.
در یک سوپر مارکت اینترنتی باید سیستم شکایت مشتریان قویی با تلفن رایگان فراهم شود. تا کسب و کار اینترنتی قبل از هر پیشامدی بتوانیم آن را پیشبینی و حل نماییم. چرا که سیستم مجازی به واسطه گستردگی بازار خود از حساسیت بیشتری نیز برخوردار هست.
سیستم توزیع منظم و پیشرفتهای را در سوپر مارکت اینترنتی فراهم کنید حتی در ساعت معینی پخش را طوری مدیریت کنید که افراد بدانند در چه ساعتی باید سفارش را ثبت کنند تا زودتر آن را دریافت نمایند. مخصوصا برای ساعاتی که ترافیک سفارش زیادی نیست حتمن برنامهریزی ترویجی را پیادهسازی نمایید. که از تمامی ظرفیت خود استفاده نمایید.